Typický Pařížan na citybiku

Pokud vám před koncem roku nezbývá dovolená, ale i tak se chcete podívat někam do světa, nebo jenom toužíte strávit víkend jinak než poklízením doma a sezením v hospodě, je Paříž ideálním místem, kde toho za krátkou dobu uvidíte hodně. A přitom vám zbyde na dárky k Vánocům.

O katedrálu je obrovský zájem. Pokud budete chtít dovnitř, počítejte s dlouhým stáním ve frontě. A pořídit fotku bez lidí? Nemožné.

Katedrála Notre Dame

Výhodou Paříže je, že všechna významná místa, která stojí za to vidět, leží pohromadě v centru města. Ale zase ne tak pohromadě, aby člověk sfouknul procházku od jednoho k druhému za tři čtyři hodiny a pak tahal z průvodců a map rozumy, co dál.

Variant, jak strávit dva dny v hlavním evropském městě umění, je spousta. Já můžu nabídnout jednu z nich, kterou jsme absolvovali o prvním listopadovém víkendu. Muzea a galerie nás moc nebaví, takže jsme víkend strávili chozením po městě, okukováním památek a ochutnáváním místních specialit. Stihli jsme vidět vše, co by asi člověk v Paříži vidět měl, a dobře se u toho najíst a napít.

Tradiční pařížské chrliče jsou na spoustě historických budov. V tomhle případě jde o kostel na cestě mezi Sorbonnou a katedrálou Notre Dame

Základem je dobré ubytování v dobré lokalitě. Nám se vyplatil stařičký hotel Residence du Palais na okraji Lucemburské zahrady v centru města. Za dva noclehy v dvoulůžku jsme dali čtyři tisíce i se snídaní. Pravda, ta byla, jako by nebyla – jedna ošatka s nakrájenou bagetou pro všechny stolující, žádná voda atd. Ale budiž. Pokoj byl fajn. Hlavně čistý, což je asi to nejdůležitější, co člověka zajímá, pokud je v něm jenom na přespání.

Pont des Arts, oblíbená atrakce u katedrály Notre Dame

Tisíce zámků na Pont des Arts

Takže jestli nejste nároční, můžete bez rozpaků zvolit tohle místo. Osvědčilo se nám už v tom, že je snadno k nalezení – v centru u hlavní ulice. Ještě víc jsem ho pak ocenil, když jsme v sobotu a v neděli ráno vyráželi ven. Poskytlo nám skvělý výchozí bod okružní cesty centrem města.

V sobotu ráno jsme se vydali pěšky kolem Lucemburské zahrady východně k Sorbonně, odtud na sever ke katedrále Notre Dame, pak podél protějšího břehu proti proudu Seiny až k Louvru, kde jsme byli po poledni. Co k tomu dodat? Krásná místa se zajímavou historií, ale i davy lidí.

Jedná se o oblíbené místo turistů, kde denně vzniknou statisíce snímků

Louvre je oblíbené místo turistů, kde denně vzniknou statisíce snímků

(Celou galerii fotek z Louvru najdete zde)

Na oběd jsme odbočili do historického podniku L’Arbre A Cannelle. Restaurace byla součástí nenápadné pasáže Passage des Panoramas. I ostatní hospody vypadaly dobře, ať už šlo o kavárny nebo spoustu orientálních restaurací. Dali jsme si Boeuf Bourguignon (hovězí po burgundsku), beaujolais, a bylo nám fajn.

Kouzelná orientální pasáž Panorama, kam jsme se vypravili na oběd

Odpoledne jsme se napojili na přecpaný a nudný bulvár Champs Elysées, který nás dovedl pod Vítězný oblouk uprostřed obrovského neuspořádaného kruhového objezdu. Je to fotogenické místo, které zná člověk z fotek a filmů, ale pro mě osobně žádná extra pecka.

Bulvár Champs-Élysées nás dovedl až k Vítěznému oblouku a bláznivému kruháči kolem něj.

Od oblouku jsme se po jedné z přilehlých ulic dostali k Eiffelově věži, právě když se začala rozsvěcet do nastupujícího šera. Můžete se procházet kolem ní, pod ní, po přilehlých zahradách a parcích. Nebo si zaplatit ne úplně drahou částku a vyvézt se nahoru. Počítejte ale s dlouhými frontami, tak jako v případě všech ostatních památek, muzeí a galerií v Paříži.

Eiffelova věž byla postavena v roce 1889. I s anténou měří 324 metrů.

Sobotu jsme zakončili večeří v okolí hotelu a lahví vína na uspání v pokoji. Vstávání proto bylo náročnější, ale podařilo se nám i tak dorazit dopoledne metrem do historické čtvrti Montmarteru. Vystoupili jsme na stanici Barbés – Rochechouart (můžete vystoupit i na některé z okolních stanic), a šplhali směrem do kopce ke katedrále Sacre Coeur. Odtud je výborný výhled na Paříž, ale je to tam, asi jako když se v Praze vypravíte na Karlův most a Staromák. Zdarma se můžete jít podívat dovnitř katedrály.

Druhý den ráno jsme se vypravili na Montmartre. Tohle je kolotoč na úpatí kopce v historické čtvrti. Kousek nad ním leží bazilika Sacré Coeur.

Když si chcete projít Montmartre, připravte se na davy lidí a neustálé nabídky portrétování od místních umělců, kteří z nedostatku prostoru kreslí i vestoje uprostřed valící se masy turistů. Ale má to tam svoje kouzlo. Ráno nebo večer tam musí být lepší podmínky.

O pouliční umělce tam není nouze

O pouliční umělce není kolem Montmartru nouze

Odpoledne už zbyl tak akorát čas, abychom si někde dali něco k jídlu a vydali se na letiště. Stihli jsme ale všechno, co jsme chtěli za dva dny stihnout. Takže spokojenost!

Celá ta sranda se nám oproti plánu trochu prodražila, ale kdybychom se drželi při zemi, omezili jídlo a nákup dárků, jsme na cca 5 až 6 tisících za jednoho. Letenka stála cca 3 tisíce (přičemž se dá v akcích sehnat i levnější), hotel pro jednoho na dvě noci 2 tisíce. Dál už je to na vás – večeře v lepší restauraci stojí kolem 500 korun, lahev vína podobně, fast food jídlo na ulici stojí zhruba jako u nás, ceny za vstupy jsem nezkoumal, ale asi to nebude žádná darda. Potraviny v obchodech taky seženete za rozumné ceny blízké našim, ale člověk musí hodně odolávat před všemi dobrotami, které na vás v Paříži odevšud vykukují.Lístek na metro stojí jednotlivě 1,70 euro, víc se ale vyplatí koupit si zvýhodněný balíček po deseti jízdenkách, kdy vás jedna vyjde na 1,30 euro.