Struktura II. Jedna z nejvyšších mayských pyramid a můj první zdolaný vrchol v Calakmulu

Jedna z nejvyšších mayských pyramid a můj první zdolaný vrchol v Calakmulu

Zaniklé mayské město Calakmul patří sice k těm největším, nejzachovalejším a historicky nejvýznamnějším regionálním památkám, ale díky svému umístění hluboko uprostřed středoyucatánské džungle taky nejhůř dosažitelným.

To bylo přesně to, co jsem hledal po dvou týdnech strávených v turisticky exponovaného karibského pobřeží. Daleko od německých turistů, novodobých hipíků a fancy hotelů na dosah chatrčí pro místní lidi brodící se v odpadcích.

A našel jsem to a bylo toho hodně. Můžete mrknout tady ve fotostory. Kompletní a mega reportáž je právě ve výrobě a brzy dodám. Za momenty a sdílení budu rád :)

Ráno před cestou. Byla kosa, bylo brzo, moc jsem toho nenapsal, ale takhle přece začíná každý dobrodružství

Ráno před cestou. Byla kosa, bylo brzo, moc jsem toho nenaspal, ale takhle přece začíná každý dobrodružství

Calakmul

Vyzvedl mě v sedm ráno bodrý – jak jinak tady – taxikář Jhovanny. Popojeli jsme pár kilometrů do vesnice Xpujil na občerstvovací zastávku. Dvě kuřecí tacos a dvě salbutes k snídani a všechny nešvary byly pryč. Jedeme do džungle!

Jhovanny se toho za volantem rozhodně nebál. Svišteli jsme po rozmlacené pralesní silnici a čas od času museli brzdit, když si na cestě před námi ustlali barevní krocani paví

Jhovanny se toho za volantem rozhodně nebál. Svišteli jsme po rozbité pralesní silnici a čas od času museli brzdit, když si na cestě před námi ustlali barevní krocani paví

Vzhůru do pralesa

Calakmul

Po dvou hodinách trmácení se starou kraksnou konečně na místě. Jhovanny zůstává před branami parku a já pokračuju sám

Po pár stech metrech se začínají objevovat první zříceniny

V jednom místě mi zatrnulo, když se odkudsi začalo ozývat lámání větví a řev. Ale byly to jen opice v korunách

Calakmul

Počátky tohoto místa sahají k roku 550 před našim letopočtem. Není divu, že to tam takhle obrůstá

Vstupuji na Centrální náměstí. Kolem něj leží údajně až několik tisíc starobylých objektů. Většina z nich je ale návštěvníkům skrytá

A kromě starých baráků jsou tam taky tihle krocani paví, o kterých jsem mluvil

A další stromy

A rýsují se první výšlapy. Všude se dá jít, na každou pyramidu můžete vyšplhat

Nad korunami stromů

Zdolání 55metrů vysoké budovy se vám odvděčí takovýmhle výhledem

Mým favoritem je ale Struktura I. O něco menší, ale postavená na vyvýšenině, takže skýtá lepší a komplexnejší výhled na město, kde v nejlepších časech žilo 50 tisíc Mayů

Calakmul

Výšlap tam byl pro mě mnohem cennější. Bylo tam takový ticho, že jste slyšeli plácání křídel barevných motýlů kolem vás. Jen tam tak sedět a kochat se byla paráda

Loučení

A takhle vypadají obě největší pyramidy z vrcholu Struktury VII

Calakmul

A moje maličkost tam nahoře. Těsně před cestou zpátky

A tohle byl z celý cesty asi nejhezčí moment. Když se utrmácení vrátíte večer do vesnice, paní domácí před vás postaví pivo, uvaří večeři a vy víte, že jste našli, co jste hledali

Ale nejhezčí moment přišel večer: Když se utrmácení vrátíte večer do vesnice, paní domácí před vás postaví pivo, uvaří večeři a vy víte, že jste našli, co jste hledali